Witam.
Pozwolę sobie odgrzać wątek o oponach bo czasy się zmieniły i ceny. 690enduro przybyło kilkanaście, może jakieś nowe doświadczenia przez te 2 lata
W sam teren to niby wiadomo comp4+S12 albo comp3 czy coś podobnego jak kto woli.
Do lc8 „dual sport” też wiadomo D952+D908rr i nie ma alternatywy (jest o tym 30 stron
)
Ale co uniwersalnego do 690enduro ? Dla mnie uniwersalna opona enduro musi dobrze w terenie i na śliskim robić i musi dać się na niej spoko po asfalcie jechać, żeby nie zeszła za 1500km.
Nowe 690E fabryka ubiera w Metselery Sahara enduro3.
Kiedyś założyłem do dr650 komplet Sahar enduro 3 i muszę powiedzieć że są po prostu do dupy a nie do enduro. Ta opona dobrze trzyma tylko na asfalcie i ewentualnie twardym szutrze. Na mokrym zero trzymania, na piachu zero i na mokrej trawie zero. To pewnie dlatego jest enduro 3 (3 zera) Przy kolejnej glebie typu koło się uślizgło na mokrej trawce lub w kałuży o głębokości 2cm dałem sobie spokój z Saharą.
Ktm ma lepsze zawieszenie to trochę inaczej się opony zachowują, ale jakoś nie wyobrażam sobie 690enduro nawet w lekkim terenie na Saharach, TKC , K60 czy podobnych (na pewno się da szczególnie na filmach reklamowych – ale tam są zawodowcy , to po co sobie ciśnienie podnosić?
)
Z mojego doświadczenia wynika (a jakieś wielkie nie jest) że z przodem problemu wielkiego nie ma. Jak dużo poza asfaltem się jeździ to np. Comp 4 jest spoko. Delikatnie tylko trzeba z hamulcem się obchodzić. Ja mam teraz z przodu motoz tractionator desert i w sumie jak na dual gumę to jakaś strasznie zła nie jest chociaż raczej źle o niej piszą. Na asfalcie wyje niemiłosiernie, ale jakoś mi nigdy się nie uślizgła. Po leśnych drogach i piachu trochę pływa ale daje radę. W błocie spoko radzi. Po 2500km prawie nie widać zużycia. Jak ktoś szuka „ekonomiczne kostki” to polecam.
Ale co na tył „ekonomicznego”? Wiadomo że rehabilitacja kosztuje minimum 10 razy tyle co najdroższa opona więc nie szukam taniej tylko dobrze trzymającej w terenie (głównie żeby na boki się nie uślizgiwała w koleinie czy mokrej trawie) ale też trochę „uniwersalnej” .
Ostatnio się napaliłem na Motoz tractionator enduro I/T. To nie to samo co Motoz tractionator desert (który na tyle ma raczej same złe opinie poza tym że wolno schodzi
). I/T Jest podobno z miększej gumy i ma drobniejsze klocki. Wzór bieżnika nawet trochę S12 przypomina. W testach dobrze wypada , ktoś to może przetestował na 690E albo innym lc4?
Widziałem też D908rr za 350zł czy coś, ale czy ta opona w 690E robi?. Wygląda, że po lekkim zaokrągleniu kostki będzie robić jak 50% zużyty Mitas C02 - Na suchym jedzie na mokrej trawie lub czymś śliskim też jedzie tylko bokiem
) Chyba, że jest z miękkiej gumy? To przynajmniej na asfalcie dobrze trzyma.
O mt21 na forach też piszą, że na śliskim słabo na boki trzyma. Po suchym i twardym to i na slikach można jeździć.
Podsumowując w jednym zdaniu: co polecacie na tył do 690E żeby w miarę na śliskim trzymało, bardzo szybko nie zeszło i dało się tym po asfalcie jechać ? Motoz tractionator I/T , D908rr czy może mt21?? Czy jeszcze coś innego?
S12 to pewnie i tak przed zimą założę ale teraz na dłuższe wycieczki czasami asfaltem to by mi pewnie serce bolało jak bym patrzył w jakim tempie ona schodzi